top of page

OM TEKNOLOGI


Drømmer du om at udforske, hvordan teknologi kan bruges til at skabe noget helt nyt? På Højer Tech / Design Fri Fagskole kan du fordybe dig i ét af vores spændende branchefag inden for teknologi – Teknologi, Robot & Design eller Spiludvikling & App.
Her handler det om at bruge dine idéer og kreativitet til at arbejde med moderne teknologi, og du lærer alt fra de grundlæggende teknikker til at skabe dit eget produkt.
Men det handler også om mere end teknik – du lærer også, hvordan teknologi påvirker os og vores hverdag, og hvordan dine idéer kan blive til løsninger, der kan bruges i den virkelige verden.
Her får du mulighed for at prøve kræfter med værktøjer og metoder, som de professionelle bruger, og du kommer tættere på brancher, der gør dig klar til fremtidens uddannelse og job. Har du interessen, hjælper vi dig med at forvandle den til noget stort.
TEKNOLOGI, ROBOT & DRONE
På Teknologi, Robot & Design, lærer du at udvikle innovative løsninger gennem teknologi, robot- og dronedesign. Du behøver ikke have erfaring med noget af dette – blot en interesse i, og nysgerrighed for teknologisk udvikling, elektronik og automation.
Du får hands-on erfaring med både software og hardware, og arbejder med professionelle værktøjer som Autodesk Fusion 360, Visual Studio Code, Eagle PCB Designer og LightBurn. Du lærer at designe og bygge elektroniske systemer, udvikle prototyper med 3D-print, laserskæring og PCB-fremstilling, og arbejde med embedded programmering og mekanisk design. Alt det her er måske fremmedsprog her og nu - men du vil vide hvad det hele er, når forløbet er slut.
I løbet af året vil du få mulighed for at arbejde på praktiske projekter, hvor du udvikler løsninger på virkelige problemer – fra idé til færdigt produkt. Der vil også være gæsteoplæg og virksomhedsbesøg fra tech-eksperter, samt samarbejder med teknologiske virksomheder, som Raspberry Pi, Arduino, og lokale virksomheder, der alt sammen giver dig indsigt i den nyeste teknologi og arbejdsgange i industrien.
Undervisningen afsluttes med et hovedværk, hvor du designer din egen prototype, som bliver præsenteret og bedømt af underviser og ekstern censor. Du får også et certifikat, der dokumenterer dine færdigheder, ligesom dine projekter vil blive samlet i et portefølje, som du kan tage med i dit videre forløb som bevis på dine tekniske færdigheder, kreativitet og evne til at anvende teori i praksis.
Alt dette forbereder dig til videre uddannelse indenfor f.eks. automation, robotteknologi, elteknik, IT og programmering eller en karriere i tech-industrien.
Undervisningen inkluderer:
-
Teknologiske discipliner
-
El-lære
-
Embedded programmering
-
Mekanisk design
-
3D CAD-tegning
-
Prototypeproduktion
-
Hardwareprogrammering
-
Laserskæring & 3D-Print
-
PCB fremstilling





SPILUDVIKLING & APP




På Spiludvikling & App får du en grundlæggende forståelse af, hvordan man udvikler spil og apps fra idé til færdigt produkt. Du behøver ikke have erfaring med kodning eller design – bare en interesse for spil og nysgerrighed.
Forløbet er hands-on, og du lærer at arbejde med professionelle værktøjer som Unity, C#, Blender og Photoshop. Du udvikler både 2D- og 3D-grafik, lærer om grafisk design, animationer, lyddesign, spildesign og kodning. Undervisningen er praktisk og eksperimenterende, og du får løbende feedback på dine projekter.
Undervejs arbejder du både selvstændigt og i grupper på projekter, og du får direkte indsigt i spilindustrien gennem gæsteoplæg, virksomhedsbesøg og ekskursioner. Der vil være besøg hos både danske og internationale spiludviklere, samt muligheden for at deltage i events og workshops med fagfolk.
Forløbet afsluttes med et hovedværk, hvor du udvikler dit eget spil eller app, som præsenteres og bedømmes af underviser og ekstern censor. Du får også et certifikat, der dokumenterer dine færdigheder.
Alt dette forbereder dig til en karriere i spilindustrien eller videre uddannelse inden for relaterede områder.
Undervisningen inkluderer:
-
Karakterdesign
-
Storyboard
-
Dramaturgi og komposition
-
Kreativ kodning i Processing
-
Spildesign og programmering i Unity
-
Lyddesign og visuelle effekter
-
3D-modellering
-
Spilteori og gameplay
-
Fotogrammetri og realisme i spil
bottom of page